Om du beställt en Diamond Painting från ett land som inte är med i EU så känner du nog till att de svenska reglerna oftast inte gäller. För det första så räknas ett online köp från utanför EU som privatimport och då måste man betala moms och eventuellt tull. För det andra är det inte säkert att du har rätt att ångra eller reklamera varan. Så det är bra att ha koll på vad som gäller innan man gör ett online köp från utanför EU.

Generellt

Det första du behöver tänka på när du gör ett online köp från utanför EU är att du kommer att behöva betala moms på varan. Du kan också behöva betala tull eller andra skatter och avgifter. Varan behöver även tulldeklareras. För det mesta är det företaget som transporterar din vara som gör din tulldeklaration och som tar ut momsen åt dig. Om detta inte sker så behöver du själv meddela Tullverket att moms och tullavgift inte är betalat. Du får då hjälp att betala in detta själv. Notera att det är olagligt att inte anmäla eller deklarera varor som du själv importerar till Sverige. Du kan läsa mer här: Moms, tullavgifter & annat nyttigt vid utlandsköp.

När du handlar utanför EU så gäller inte EU:s konsumentlagstiftning som skyddar dig som konsument. I stället kan det vara lagstiftningen i säljarens land som gäller, och där kanske du inte har rätt att ångra eller reklamera ditt köp så som vi kan inom EU. Det är därför viktigt att du läser företagets policy så att du vet vad som gäller om du köper en vara av dem.

AliExpress

AliExpress har något som heter ”Basic Buyer Protection” (på svenska ungefär ”grundläggande köpskydd”) som hjälper dig som köper något via dem. Detta innebär att om du köper något via AliExpress så kan du få hjälp att få ersättning. Om varan du köpt är trasig eller skiljer sig från beskrivningen på produktsidan eller om varan inte dyker upp alls. Så ska du först kontakta säljaren och försöka lösa problemet direkt med dem. Om de inte är medgörliga så kan du eskalera ärendet till AliExpress, notera att detta måste göras inom 15 dagar från din order har fått status komplett. AliExpress kan då hjälpa dig att få dina pengar tillbaka om det är så att du har grund för dina påståenden.

online köp från utanför eu
AliExpress basic buyer protection, som ger dig som köpare skydd.

Wish

Wish har avtal med Postnord och du behöver inte betala moms och hanteringsavgift för något du köper hos Wish. Om du får meddelande från Postnord att du skall betala moms så måste du kontakta dem. Se till att ha Wish ordernummer och kolli id så kommer de ta bort avgiften, eller betala tillbaka pengar om du redan betalt.

Om du ångrar dig kan du avbryta en beställning inom 8 timmar från när du gjorde den. Du kan också upphäva ett köp när som helst mellan inköpsdatum och dagar efter mottagandet av varan. Dock så står du för retur kostnaden om varan har skickats innan Wish fått begäran att avbryta. Får du en vara som är skadad, inte i rätt storlek/färg eller som inte stämmer överens alls med vad som står i beskrivningen är du berättigad till återbetalning. Likaså om varan aldrig kommit fram så har du rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver då kontakta Wish inom 30 dagar efter det senaste beräknade leveransdatumet.

Läs mer

Du kan läsa mer om ämnet online köpt från utanför EU på nedan länkar:

Tullverket – Allmänt om att handla på nätet

Hallå konsument – Handla på sajter utanför EU